Enschede fietsstad!
Enschede is verkozen tot de beste grote fietsgemeente van 2020. Deze felbegeerde titel heeft de stad behaald door doelgerichte te werken aan het verbeteren van het fietsklimaat.
Sinds 2016 ondersteunt Advier de gemeente met het uitvoeren van een ambitieuze fietscampagne. In de fietsvisie is het doel geformuleerd om in 2020 fietsstad van het jaar te zijn. Advier heeft deze ambitie centraal gezet in een meerjarige gedragscampagne. Tijdens deze campagne is een groot aantal frisse acties gerealiseerd. Stuk voor stuk zijn deze acties gebaseerd op gedragswetenschappelijke kennis. Samen met een flinke portie creativiteit en doorzettingsvermogen is het gelukt om Enschede meer te laten fietsen.

De harde feiten:
- Bijna 70% van de inwoners kent de campagne;
- Flinke groei fietsverkeer;
- Aanzienlijk minder fietsdiefstal bij het station;
- Hogere waardering fietsklimaat.
Daarnaast is er veel positieve berichtgeving in de media en staat de fiets hoger op de politieke agenda.
Tijdens de campagneperiode is de fietsinfrastructuur verbeterd. Deze ontwikkeling is minder hard gegaan dan gepland. Toch is het fietsgebruik harder gegroeid dan voorzien. De campagne Enschede Fietsstad 2020 heeft dus een wezenlijk aandeel geleverd aan deze groei.
Prijzen
In 2019 viel Enschede al flink in de prijzen:
- Beste fietssnelweg van Nederland;
- Basisschool De Fontein landelijke winnaar actie “Het fietsende schoolkind”;
- Ziekenhuis MST wint Spitsbrekers award met haar fietsplan voor werknemers;
- Meeste stemmers tijdens de Fietsstadverkiezing.
Wapenfeiten
Een greep uit de campagneacties in Enschede:
- Promotie fietssnelweg F35 en de nieuwe fietsstraten
- Promotie nieuwe fietsenstallingen
- Aanpak fietsdiefstal in centrum en bij het station
- Bestrijden van overgewicht door fietsgebruik te belonen
- Sneller groen voor fietsers met de SMART-app
- 3 fietsfestivals
- Aanstelling Hennie Kuiper als fietsburgemeester
- Samenwerking met partners in de stad. Van fietsenmakers tot sportclubs en van Grolsch tot FC Twente.
Chocola
Een sprekend voorbeeld van de aanpak van Advier zijn de acties om fietsers te bedanken. Terwijl andere regio’s ingewikkelde programma’s opzetten om automobilisten op de fiets te krijgen, richten wij onze pijlen op de bestaande fietser. Die vertoont immers het gewenste gedrag en is dus de beste promotor van het fietsen. Het enige wat dus nodig is, dat je die fietser in het zonnetje zet. Regelmatig staan de ochtendspits promoteams klaar langs drukke routes om fietsers te bedanken. En hoe kan dat beter dan met lekkere chocola? Daarmee toveren we zelfs op maandagochtend een smile op het gezicht van het publiek. In een korte flyer bedanken we iedereen die eraan bijdraagt aan alle positieve effecten de het oplevert. En de extra calorieën van de chocola fiets je er met een half uurtje weer af. Bij iedere actie is er meteen een call-to-action: doe mee aan speciale fietsuitdagingen in de SMART-app. De punten die je verdient, kun je inwisselen bij de lokale middenstand.
Kosteneffectief
De campagne Enschede Fietsstad 2020 bewijst dat fietsmarketing kosteneffectief is:
- De kosten zijn minimaal, zeker in vergelijking met de aanleg van infra.
- Sneller resultaat dan het aanleggen van fietsinfra.
- Meer draagvlak voor fietsbeleid.
Het succes van de campagne is versterkt, doordat de ruimte ontstond om 4 jaar lang consequent te werken aan een ambitieus doel. Daarbij is Advier ondersteund door twee enthousiaste wethouders en een enthousiast team van ambtenaren. Kenmerkend is dat de gemeentelijke organisatie open staat voor vernieuwing en zoekt steeds naar wegen om intern dingen voor elkaar te krijgen.
Wie wil Fietsstad 2024 worden?
Veel steden zijn in de race voor de titel van Fietsstad. Een meerjarige fietscampagne levert sneller resultaat op dan investeringen in fietsroutes. Advier daagt je uit om structureel in te zetten op fietspromotie. Speciaal daarvoor organiseert Advier een Masterclass gedragsbeïnvloeding op 20 april. Daarin onthullen we wat de sleutel tot succes was in Enschede.
Meer informatie:
Friso Metz
friso.metz@advier.nl
Edward Looyé
edward.looye@advier.nl