Corona Deelmobiliteit van vitaal belang
Deelmobiliteit van vitaal belang, juist nu
De coronacrisis maakt duidelijk dat deelmobiliteit onmisbaar is. Iedereen die gewend was om voor incidentele ritten de trein of de bus te pakken, moet nu op zoek naar alternatieven. Zeker voor de wat langere ritten, waar de (elektrische) fiets geen optie is, is dit een issue. In binnen – en buitenland zien we dat deelmobiliteit hier kansen biedt. Dat blijkt uit een snelle inventarisatie door Advier in het kader van het Europese project SHARE-North.

Foto: Lars Ove Kvalbein
Oplossingen voor incidentele ritten
Tijdens de lockdown stonden veel deelvoertuigen stil. Nu we weer wat mobieler worden, zien aanbieders van deelauto’s en deelscooters de vraag aantrekken. Voor dagelijkse ritten naar het werk zijn deelauto’s geen optie. Maar voor bezoek van familie en vrienden, een uitstapje naar bos, strand of IKEA zijn ze een uitkomst.
Deelfietsen en -scooters bieden een alternatief voor stadsbus, tram en metro. Elektrische deelscooters hebben als voordeel dat de actieradius groter is. In grootstedelijke gebieden is dit een schoon en efficiënt alternatief voor de eigen auto of de benzine-scooter.
Dit blijkt uit een snelle inventarisatie die Advier heeft uitgevoerd in het kader van het Europese project SHARE-North. Dit project zet in op het stimuleren van deelmobiliteit.
Vraag overstijgt aanbod
In een deelvoertuig zit je niet tegelijkertijd met andere mensen en is de regel van 1,5 meter afstand geen probleem. Voertuigen moeten wel ontsmet worden, maar de meeste aanbieders springen hier handig op in. En langzamerhand raken we hier ook wel aan gewend. Kortom: de coronacrisis brengt de kracht van deelmobiliteit naar voren. Omdat ieder land anders omgaat met (het verlaten van) de lockdown, zijn er veel verschillen. Maar de verwachting is dat er op korte termijn capaciteitstekorten ontstaan. Het is zaak dat overheden en aanbieders snel regelen dat het aanbod kan groeien.
Hoge tevredenheid
Veel mensen die nog nooit een deelauto hebben gebruikt, zijn aangenaam verrast over het gemak ervan. Met handige apps zijn de voertuigen te boeken, te openen en te sluiten. Over alle bijkomende factoren zoals schoonmaak, onderhoud en verzekeringen hoeven autodelers zich niet druk te maken. Deelauto’s zijn veel nieuwer en schoner dan het gemiddelde Nederlandse park. Bovendien zijn er steeds meer elektrische concepten beschikbaar.
Woon-werkverkeer
Zolang kantoren nog dicht blijven, zal het nog wel even duren voordat het woon-werkverkeer weer in omvang gaat toenemen. Voor deze dagelijkse ritten is deelvervoer geen optie. Maar wanneer voor incidentele ritten deelmobiliteit beschikbaar is, is er meer ruimte nodig in het openbaar vervoer voor wie dit regelmatig nodig heeft. Daarnaast kan een deelauto een optie zijn voor wie veel blijft thuiswerken, maar af en toe toch een keertje naar de zaak moet. Voor de regelmatige reiziger zullen (elektrische) fiets en speedbike belangrijker zijn. Bijkomend voordeel is dat er sinds begin dit jaar een gunstige leaseregeling bestaat, waardoor de aanschaf veel laagdrempeliger is geworden.
Snel capaciteit uitbreiden
Het is nu zaak dat er snel extra aanbod van deelvervoer geregeld wordt. Daarnaast is de promotie belangrijk: veel mensen zijn nog onbekend met het concept en weten niet welke mogelijkheden zijn. Er zijn veel barrières die voorkomen dat mensen instappen. Het voordeel is dat de meeste barrières mentaal zijn. Door de situatie die nu is ontstaan, is het veel makkelijker om deze barrières te slechten.
Leidende rol overheid
Gemeenten hebben een cruciale rol in de ontwikkeling van deelmobiliteit. Deelvoertuigen staan in de openbare ruimte. Zonder de juiste vergunning is er nauwelijks ontwikkeling mogelijk. Voor aanbieders is het gemakkelijker om zich te richten op gemeenten die hiervoor een helder kader hebben ontwikkeld. Wie dit niet heeft, mist nu de kans om deelvervoer te laten groeien. En hiermee een blijvende bijdrage aan de klimaatdoelstellingen te leveren. Ook zal het helpen als het Btw-tarief voor deelmobiliteit gelijkgeschakeld wordt aan dat van het openbaar vervoer. Advier heeft ruim tien jaar expertise in huis over deelmobiliteit en ondersteunt partijen bij onderzoek en implementatie.