Enschede Fietsstad

Samen met gemeente Enschede heeft Advier het fietsgebruik binnen de gemeente gestimuleerd. Er zijn gedragsinterventies gemaakt en uitgevoerd rondom de aanleg van nieuwe routes, het fietsvriendelijker maken van oversteken bij verkeerslichten en het aanpakken van fietsdiefstal.

Het doel van de gemeentelijke fietsvisie is centraal gezet: Enschede wilde in 2020 fietsstad van het jaar zijn. Dit doel is centraal gezet in de campagne en het beeldmerk. Door het doel centraal te zetten gaan mensen het zien, geloven en ernaar handelen.

"We hebben ingezet op het meerjarig inzetten van gedragsinterventies die de motivaties om te fietsen versterken, terwijl weerstanden zijn weggenomen."

De campagne is afgetrapt door het beeldmerk mensgroot op pleinen en fietspaden aan te brengen. Toen de naamsbekendheid toenam, zijn doelgroepen uitgenodigd om in concrete acties/interventies mee te doen. Daarbij is onder andere ingezet op positieve psychologie: bestaande fietsers bedanken omdat Enschede door hen een echte fietsstad is. Ook zijn er nudges ingezet om scooters op de juiste plek te laten parkeren. Met duct-tape zijn fietsvakken getekend. Aanvullend is geëxperimenteerd met fietscoaches (autoriteit) en het weghalen van fietsen die fout gestald waren (sociale norm). Door foto’s te maken van voor- en na situaties werd zichtbaar gemaakt dat scooterrijders waren te bewegen om op de juiste plek te stallen.

Vanwege de hoge bekendheid (67% van de inwoners kent de campagne) kan worden geconcludeerd dat deze aanpak goed heeft gewerkt. Daarnaast is het fietsgebruik met 13% toegenomen en is Enschede uitgeroepen tot de beste grote fietsstad van Nederland. Dit nieuws heeft de aangrenzende gemeente bereikt: Hengelo en Borne zijn zelf ook gestart met fietsmarketing.

Contact

Meer info over dit project? Friso vertelt je er graag meer over.

Opdrachtgever

Jaar

2019-2022

Partners

Beter Benutten